top of page
Milicia Goncalves

Hoe positioneer je jezelf als expert via je branding?

Bijgewerkt op: 19 dec 2024


Een sterke branding zorgt voor vertrouwen bij je doelgroep. Wanneer je jezelf dus wil positioneren als expert is het belangrijk dat je, je richt op je zichtbaarheid, geloofwaardigheid en autoriteit.




  1. Bepaal je expert status


Dit begint met het kiezen van een niche, en ja dit is spannend. Want je bent bang wanneer je een keuze maakt, je andere mensen uitsluit. Tevens werkt dit averechts. Een expert is niet voor iedereen weggelegd dus ook jij niet. Durf te specialiseren en maak jezelf waardevol!


Vind je het lastig om jezelf als expert neer te zetten? Stel jezelf dan de volgende vragen: Wat maakt jou anders? Waarom moeten klanten voor jou kiezen? Denk hierbij aan unieke ervaringen en benoem deze ook.


Zorg écht dat je duidelijk hebt wat je missie en visie is, en doe dit voor je begint in plaats van gaande weg. Hierdoor kan je echt laten zien waar je voor staat en behaal je de beste resultaten.


  1. Werk aan je visuele identiteit


Een professionele uitstraling en een consistente branding is erg belangrijk om geloofwaardig over te komen en herkenbaarheid op te bouwen. Hoe zorg je nu dat je werkt aan je visuele identiteit?


  • Zorg dat je een professioneel logo hebt en zorg dat je een kleurenpalet hebt en vaste lettertypes die passen bij jouw expertise.

  • Gebruik brandfotografie om jouw professionaliteit en uitstraling goed weer te geven

  • Zorg er ervoor dat je website strak en goed verzorgd is en vooral dat deze voor mobiel goed compatibel is.

  • Zorg ervoor dat je website en social media kanalen allemaal in dezelfde stijl zijn zodat het geen zooitje wordt en het herkenbaarheid opbouwt.


  1. Laat waardevolle content zien


Dit is natuurlijk dé manier om je expert status te laten zien door je kennis te delen met je potentiële klanten. Zorg hierbij wel dat je verschillende thema's en weergave zoals: reels, carousels, gewone posts of infographics. Op deze manier wordt het niet zo saai.


  1. Deel educatieve content als: tips, inzichten en strategieën.

  2. Deel reviews en klant resultaten om je geloofwaardigheid te verhogen

  3. Vertel je eigen herhaal (story telling)

  4. Zorg dat je consistent blijft posten al is dit 2 of 5 keer per week. Zorg ervoor dat je hierin een schema zoals elke maandag, woensdag en vrijdag om 18:00 uur.



  1. Wees zichtbaar en laat jezelf zien!


Wanneer je een expert bent draait het natuurlijk niet alleen om je onderneming maar ook om jou. Zorg dat je zichtbaar bent en laat je persoonlijkheid zien via social media en vertel persoonlijke verhalen zodat mensen de kans krijgen een band met je op te bouwen.


Niet geheel onbelangrijk is, wees oprecht en blijf jezelf. Want alleen dan kom je geloofwaardig en betrouwbaar over. Last but not least, kies een schrijfstijl die bij je past en denk dat je ineens straaltaal moet gaan praten omdat dat hip is, want je raadt het al dat gaat niet werken. Jezelf zijn is genoeg, en kies een tone of voice die bij jou past!





Relaties opbouwen en netwerken

  • Ga je verbinden met andere experts en werk samen met andere ondernemers om je netwerk te vergroten, hiermee versterk je ook gelijk je geloofwaardigheid! En zeg eerlijk, dat willen we!


Ga investeren in het vergroten van je zichtbaarheid


Investeren, ja heb je het weer! Maar is het is toch nodig om te groeien. Investeer dus in het vergroten van je zichtbaarheid door bijvoorbeeld:


  • betaalde advertenties te promoten op social media

  • optimaliseer je website en neem je SEO eens goed onder de loep

  • promoot jezelf lokaal of via de media via een PR-bureau



Even kort samengevat, om jezelf als expert te positioneren via je branding moet je:

  • Een niche kiezen en een uniek waardevoorstel

  • Investeren in professionele en consistente branding

  • Waardevolle kennis delen via je content

  • Bouw relaties op





14 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page